Vakartikelen en persberichten voor journalisten en redacteuren

HEIDENHAIN ontwikkelt, produceert en verkoopt componenten voor de kernsectoren gereedschapsmachines, elektronica-industrie en automatisering. Daarnaast leveren wij ook voor andere productgebieden en sectoren uitgebreide informatie aan de pers.

Neem direct contact met ons op voor individuele vragen of neem contact op met onze persdistributeur: marketing@heidenhain.be

De TNC7 op de EMO 2023: verhoog de procesveiligheid, reduceer de CO2-uitstoot en het energieverbruik

Na de première op EMO Milano presenteert HEIDENHAIN dit jaar verdere innovaties voor de TNC7. Zo wordt enerzijds het hardware-portfolio uitgebreid: naast de bekende 24"-versie is er in de toekomst ook een 19"-TNC7 met compact touchscreen bij volledige functionaliteit beschikbaar, en de nieuwe TNC7 basic met 16"-touchscreen voor 3+2-assige machines. Ook de TNC7 basic biedt een uitgebreid optiepakket met de typische TNC7-functies zoals grafisch 6D-instellen MAS, botsingsbewaking DCM of OCM-wervelfreescycli. Bij de verdere ontwikkeling van de softwareversie 18 van de TNC7 is vooral feedback van klanten gebruikt om de bediening en procesveiligheid nog verder te optimaliseren.

Intuïtief als een smartphone

De gebruiker kan op het touchscreen van de TNC7 alle functies door tikken, vegen en zoomen net zo bedienen als bij een smartphone of tablet. Bovendien ondersteunt de TNC7 hem door contextgevoelige menu's en een bedieningsconcept dat bedrijfsmodusoverschrijdend is. Zo kan de gebruiker bijv. Windows-programma's heel eenvoudig op de besturing openen en gegevens direct bij het maken van een NC-programma gebruiken. Dat maakt het werken met de TNC7 ook voor beginners en dwarsinstromers bijzonder aangenaam. Ze er kunnen snel mee overweg en bereiken dankzij de intelligente ondersteuning door de besturing ook snel de noodzakelijke veiligheid in de dagelijkse productie.

Veelzijdig hardwareportfolio

Niet elke gebruiker wil uitsluitend aan het touchscreen werken; met name ervaren TNC-experts zijn zeer vertrouwd met de HEIDENHAIN-toetsenbordvelden. Daarom is de TNC7 natuurlijk ook leverbaar met bedieningspaneel - vanaf de EMO 2023 zelfs in drie varianten. Naast de bekende 24"-versie zijn er een 19"- en 16"-variant, allemaal met dezelfde Full HD-resolutie voor de beeldschermen. Voor beide compactere uitvoeringen is er naast het grote bedieningspaneel met compleet toetsenbord ook een compact machinebedieningspaneel met de belangrijkste TNC-functietoetsen. De 16"-variant met de naam TNC7 basic rondt het TNC7-portfolio niet alleen qua afmetingen naar beneden af. Deze is de opvolger van de populaire TNC 620 – met alle TNC7-typische voordelen voor 3+2-assige machines.

Sneller voor de bewerking

Efficiënt in het eerste deel zowel bij kleine partijen als bij de geautomatiseerde productie – dat geldt niet alleen voor het eigenlijke productieproces. Vooral het instellen moet snel mogelijk zijn. Want daardoor kan niet alleen de benodigde tijd worden gereduceerd, maar ook de CO2-uitstoot. Met de grafisch ondersteunde functies voor het 6D-instellen van spanmiddelen en werkstukken biedt de TNC7 twee echte tijd- en energiebespaarders. Spanmiddel en werkstuk kan de gebruiker met virtuele ondersteuning op de TNC7 snel, gebruiksvriendelijk en procesveilig inmeten. Daarbij speelt de complexiteit van de opspansituatie geen rol. Of het nu om een spantoren of meerdere freesdelen naast elkaar gaat, of het nu om een eenvoudig of complex, voorbewerkt onbewerkt werkstuk gaat: de TNC7 leidt stap vóór stap interactief door het complete proces - bij complexe delen tot vijf keer sneller dan met gewone tastcycli. Het 6D-inmeten van spanmiddelen is onderdeel van de uitgebreide dynamische botsingsbewaking DCM v2, voor werkstukken is de nieuwe optie Model Aided Setup MAS beschikbaar.

Frezen met de optimale snijwaarden

Tot het optiepakket van de TNC7 behoort de Optimized Contour Milling OCM. Het wervelfrezen van de volgende generatie berekent automatisch altijd de beste wervelfreesstrategie – en dat bij willekeurige kamers en eilanden. De gebruiker geeft eenmaal de contouren aan en neemt de optimale bewerkingsparameters uit de geïntegreerde snijgegevenscalculator over. Voor- en nabewerken zijn hoogproductief en bijzonder gereedschapsparend. De intelligente afbraamfuncties van OCM zorgen ten slotte voor perfecte randen langs de geprogrammeerde contour. Zo bespaart de Optimized Contour Milling van het programmeren tot aan de bewerking tijd en energie bij maximale procesveiligheid.

Live-voorstelling "Procestijden optimaliseren met de TNC7"

Een complete bewerking met draaien, voor- en nafrezen alsmede afbramen toont HEIDENHAIN bij de live-demonstraties met de TNC7. De bijzondere focus ligt daarbij op tijdsbesparingen die de verschillende functies van het nieuwe besturingsniveau van het programmeren via de simulatie tot de finish van het werkstuk mogelijk maken. De draaibewerking met FreeTurn-gereedschappen kan eenvoudig met de simultaandraaicycli van de TNC7 op de besturing worden geprogrammeerd. Ze maken het simultaandraaien van zeer complexe contouren mogelijk, waarbij rekening wordt gehouden met de stoorcontouren in één beweging, en profiteren van de voordelen van gereedschappen voor High Dynamic Turning HDT. De aansluitende freesbewerking is met de OCM-cycli voor het zeer efficiënte wervelfrezen eveneens tijdsbesparend direct op de TNC7 geprogrammeerd. Tijdens de complete live-bewerking garandeert de geïntegreerde procesbewaking van de TNC7 zonder extra sensoren in de machine het procesveilige verloop van alle bewerkingsstappen.

Drie beeldschermformaten, twee vermogensstanden en alternatieve bedieningspanelen: voor de EMO 2023 breidt HEIDENHAIN het HMI-portfolio van de TNC7 uit met nieuwe varianten.
Het nieuwe grafische 6D-instellen van werkstukken van de TNC7 ondersteunt de gebruiker bij het tasten van willekeurige werkstukken en vult perfect het grafische instellen van de spanmiddelen aan.
OCM, het wervelfrezen van de volgende generatie van HEIDENHAIN, maakt gebruik van de volledige snijkantlengte van de toegepaste frees voor een maximaal spaanvolume bij de bewerking van eilanden en kamers met willekeurige contouren. Dat verkort de bewerkingstijd.
De volledig geïntegreerde TNC-componenten- en procesbewaking heeft geen extra sensoren nodig. De bewaking herkent afwijkingen van de referentiebewerking betrouwbaar en zorgt voor een veilige proceskwaliteit.
Contactpersoon – Presse

Uli Poestgens