Vakartikelen en persberichten voor journalisten en redacteuren

HEIDENHAIN ontwikkelt, produceert en verkoopt componenten voor de kernsectoren gereedschapsmachines, elektronica-industrie en automatisering. Daarnaast leveren wij ook voor andere productgebieden en sectoren uitgebreide informatie aan de pers.

Neem direct contact met ons op voor individuele vragen of neem contact op met onze persdistributeur: marketing@heidenhain.be

De volgende generatie inductief scannen

HEIDENHAIN toont zijn volgende generatie inductieve scantechnologie in de roterende encoders ECI 1122 en EQI 1134. Deze nieuwe encoders zijn ontworpen voor krachtige automatisering en bieden een laag geluidsniveau, een lage snelheidsrimpel en uitgebreide operationele gegevens. Dankzij hun EnDat 3 interface kunnen ze worden aangesloten met de HMC 2 oplossing met één kabel.

Aan de buitenkant zien de nieuwe HEIDENHAIN ECI 1122 en EQI 1134 inductieve roterende encoders er identiek uit als de andere modellen binnen de serie. Maar hun specificaties zijn nieuw, met name hun verbeterde singleturn positieresolutie van 22 bits. Deze hogere resolutie vermindert de snelheidsrimpel en de positieruis van de motor aanzienlijk. De nieuwe ECI 1122 en EQI 1134 roterende encoders zijn perfecte oplossingen voor de huidige trends in automatisering naar hogere nauwkeurigheid, prestaties, procesbetrouwbaarheid en kostenefficiëntie.

Het hart van de nieuwe roterende encoders en hun inductieve scantechnologie is een nieuwe ASIC met 180-nanometer technologie, die de perfecte combinatie biedt van betrouwbaarheid, robuustheid en miniaturisatie. Een ander hoogtepunt en een compleet nieuwe benadering voor een sensor ASIC is hun “application-specific integrated processor” (ASIP). De ASIP maakt het mogelijk om operationele gegevens van de encoder en de motor te verzamelen in een nieuwe dimensie en op een kritieke locatie in het totale systeem. Geen enkel ander elektronisch apparaat bevindt zich immers zo dicht bij de motor. De verzamelde bedrijfsgegevens, inclusief belastingen, bedrijfstijden en motortemperaturen, vormen een betrouwbare basis voor het optimaliseren van de werking, het maximaliseren van de levensduur, het stroomlijnen van het onderhoud en nog veel meer.

Voor het eerst implementeert deze nieuwe generatie inductieve roterende encoders EnDat 3 rechtstreeks op een scan-ASIC als een single-chip oplossing. Dit maakt het gebruik van de HMC 2-oplossing met één kabel mogelijk, die gegevens- en voedingsdraden combineert in één kabel die van de motor naar de besturing loopt. De voordelen zijn minder bekabeling, hogere gegevenssnelheden en minder benodigde ruimte. Maar dat is nog niet alles. De nieuwe ASIC, met zijn krachtige EnDat 3 interface, maakt toekomstige ontwikkelingen mogelijk, zoals versnellingssensoren die rechtstreeks in het EnDat 3 signaal kunnen worden opgenomen. En in tegenstelling tot eerdere oplossingen zijn er geen extra sensorboxen (of bijbehorende kabels) nodig voor communicatie met de besturing.

Deze inductieve meettechnologie van de volgende generatie zal niet beperkt blijven tot de ECI 1122 en EQI 1134 roterende encoders. Na verloop van tijd zal deze worden geïmplementeerd in de volledige reeks inductieve encoders van HEIDENHAIN. De talloze opties, waaronder een SSI-interface of een programmeerbare TTL-interface als alternatief voor EnDat 3, beloven veel voordelen.

Meer informatie op

De roterende encoders ECI 1122 en EQI 1134 van HEIDENHAIN: de volgende generatie van inductief scannen en de EnDat 3 interface bieden belangrijke voordelen voor compacte motoren in veeleisende automatiseringstoepassingen.
Het binnenwerk van de EQI 1134 multiturn variant van de nieuwe generatie inductieve roterende encoders van HEIDENHAIN (van links naar rechts): rand, rotor met meetstandaard, elektronica, multiturn overbrenging.
Contactpersoon – Presse

Uli Poestgens